Dodatek mieszkaniowy

Dodatki mieszkaniowe są zadaniem własnym gminy, finansowanym z budżetu gminy. Przyznawane są osobom, które nie są w stanie pokryć kosztów związanych z utrzymaniem mieszkania.

Dodatek mieszkaniowy przysługuje: 

  • najemcom albo podnajemcom lokali mieszkalnych, zamieszkującym w tych lokalach
  • osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego,
  • osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych,
  • innym osobom, mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem,
  • osobom, zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny lub najem socjalny lokalu.

Do otrzymania dodatku uprawnione są gospodarstwa domowe, w których w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o jego przyznanie średni miesięczny dochód przypadający na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy nie przekroczył w gospodarstwie:

  1. jednoosobowym - 40 %,
  2. wieloosobowym - 30 %, - przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku. 

Przy wydawaniu decyzji o przyznaniu dodatku mieszkaniowego uwzględnia się kwotę przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Średni dochód na miesiąc oblicza się, dzieląc dochód gospodarstwa domowego przez trzy (liczba miesięcy) i przez liczbę osób w gospodarstwie domowym.

Ustalona powierzchnia użytkowa nie może być większa niż powierzchnia określona ustawowo (powierzchnia normatywna). Dodatek mieszkaniowy przysługuje także w sytuacji, gdy powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego przekracza normatywną powierzchnię lokalu, ale nie więcej niż o:

  • 30% albo
  • 50% pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60%.

Wysokość dodatku mieszkaniowego stanowi różnicę pomiędzy wydatkami za użytkowanie lokalu, przypadającymi na normatywną powierzchnię użytkową lokalu, a kwotą stanowiącą wydatki ponoszone przez osobę otrzymującą dodatek w wysokości:

  • 15% dochodów gospodarstwa domowego w przypadku osoby samotnej,
  • 12% dochodów gospodarstwa domowego w gospodarstwie 2 do 4-osobowym;
  • 10% dochodów gospodarstwa domowego w gospodarstwie 5 do osobowym i większym.

Wykaz dokumentów do dodatku mieszkaniowego: 

1. Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego - potwierdzony przez zarządcę budynku lub inną osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny, tj.: adres zamieszkania, nazwa i siedziba zarządcy domu, tytuł prawny do zajmowanego lokalu, sposób ogrzewania lokalu i wody, wyposażenie lokalu w instalacje gazu przewodowego oraz łączną kwotę wydatków na mieszkanie za miesiąc poprzedzający dzień złożenia wniosku.

2. Deklaracja o wysokości dochodów - wszystkich członków gospodarstwa domowego. 

3. Tytuł prawny do lokalu (decyzja, umowa najmu/podnajmu, akt notarialny, umowa użyczenia, wyrok sądowy potwierdzający uprawnienie do lokalu zamiennego, dokument potwierdzający inny tytuł prawny ) kserokopia + oryginały do wglądu.

4. Dokument potwierdzający wysokość opłat mieszkaniowych wraz z wyszczególnieniem rodzaju i wysokości wydatków przez zarządcę budynku ponoszonych w miesiącu poprzedzający dzień złożenia wniosku.

Rodzaje dokumentów ze względu na źródło dochodów:

Osoby pracujące na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub umowy o dzieło:


Zaświadczenie o : wysokości dochodów netto otrzymanych w okresie trzech pełnych miesięcy kalendarzowych poprzedzających datę złożenia wniosku wystawione przez pracodawcę, 

Osoby prowadzące działalność gospodarczą:

  • zaświadczenie o wysokości dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej potwierdzone przez biuro rachunkowe lub wydane przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego ewentualnie oświadczenie o uzyskanych dochodach wyliczone na podstawie prowadzonej książki ewidencji przychodów i rozchodów 

 Osoby uczące się:

  • zaświadczenie o wysokości dochodu z tytułu płatnych praktyk ze szkół zawodowych, 
  • zaświadczenie o wysokości stypendium naukowego i/lub socjalnego wystawione przez dziekanat uczelni,

 Emeryci/renciści:

  • dowody wypłat emerytury/renty i ostatnia decyzja emerytalna/rentowa 
  • zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych potwierdzające wysokość świadczeń otrzymanych w poszczególnych miesiącach uwzględniające kwoty brutto, netto, potrącenia i dodatki 

 Osoby otrzymujące alimenty:

  • wyrok sądu zasądzający alimenty na członka rodziny (kserokopia + oryginały do wglądu), 
  • zaświadczenie od komornika o całkowitej lub częściowej bezskuteczności egzekucji alimentów zasądzonych wyrokiem sądu, a także o wysokości wyegzekwowanych alimentów lub przekazy lub przelewy pieniężne dokumentujące faktyczną wysokość otrzymanych alimentów 

Wnioski składane są 

OSOBIŚCIE:

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej

Ul. Kolejowa 1

78-113 Dygowo

KORESPONDENCYJNIE:

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej

Ul. Kolejowa 1

78-113 Dygowo

Wniosek można również złożyć za pośrednictwem skrzynki e-doręczenia - Adres Skrzynki do e-Doręczeń: AE:PL-79789-74904-TFVFV-28

 

Osoba do kontaktu

Dorota Pawliczak - referent ds. funduszu alimentacyjnego- pokój nr 2

telefon 94 35 48 635